Recensie van de cd 'Open Window'in het blad Lychnari

Recensie van de cd 'Open Window'in het popmagazine Heaven

Recensie van de DVD 'Makis Seviloglu live in the Netherlands'  in het Griekenland Magazine

DVD Makis Seviloglou

De Griekse componist, zanger en bouzoukispeler Makis Seviloglou en zijn band behoren tot het beste wat Griekenland muzikaal heeft te bieden. Eerder publiceerde Griekenland Magazine een interview met deze muzikant. Afgelopen najaar trad Seviloglou op in Nederland. In het Nijmeegse theater LUX werden opnames gemaakt die nu zijn uitgebracht op DVD.

Recensie van de DVD 'Makis Seviloglu live in the Netherlands'  in het Griekenland blad 'Lychnari'

Makis Seviloglou- Live Dvd concert Nijmegen
Van het concert met 16 eigen composities dat de hier nog onbekende Makis Seviloglou op
11 oktober 2010 in Nijmegen gaf met zijn ensemble is een mooie DVD verschenen (Kyklos 201101). Seviloglou, geboren in Duitsland (1967), bracht zijn schooljaren door in Griekenland, studeerde in Belgrado en was daarna een tijd werkzaam als archeoloog. Zijn passie voor de muziek - stellig versterkt door zijn verblijf in de Balkan-overwon ten slotte echter, en sinds 2003 is hij vooral tekstdichter, componist, uitvoerend musicus en zanger. Zijn kwaliteiten als liedschrijver werden herkend en ondersteund door niemand minder dan Charis Alexiou; op haar mooie cd
Bvooivo (2006) zong ze zes liederen van zijn hand.  Parallel met het concert in Nijmegen verscheen Sevilo­glou's nieuwe persoonlijke cd, Angyres (Ankers), met 13 liederen en 1 instrumentale compositie. Vele daarvan klinken ook op de dvd van het concert. Het mooie van zo'n opname is dat je je echt aanwezig voelt bij de uitvoering, en daardoor ook meer in de muziek gezogen wordt.

Het enthousiasme en de geweldige muzikaliteit van de musici zijn meeslepend; vooral de violist, pianist en accordeonist maken indruk en het ensemble munt uit in samenspel maar ook in solo's. De teksten en muziek zijn van hoog niveau; Seviloglou heeft een eigen originele stijl met krachtige ritmes, die stevig geworteld is in de Griekse traditie maar ook invloeden van het Westen en de Balkan laat horen. Muziek van grote kwaliteit die je bijblijft! Ook als zanger is Seviloglou aangenaam om naar te luisteren; zijn stem doet wat denken aan Kaloyannis en Mitropanos. Een verrassing vond ik ook zangeres Maria Papanikolaou, die 5 liederen voor haar rekening neemt. Ze zingt heel natuurlijk en expressief met een prachtige stem, type Alexiou. Alles klinkt voortreffelijk en de geluidskwaliteit en balans zijn uitstekend. Kortom: warm aanbevolen. Han Collewijn, Lychnari 2011 nummer 3

Recensie van de DVD 'Makis Seviloglu live in the Netherlands'  in het popmagazine Heaven.

Tegen het voorjaar neemt de drang naar exotischer oorden kennelijk zulke vormen aan dat zelfs de dvd-rubriek van Heaven plotseling wordt overstelpt met wereldmuziek-dvd’s; normaal is dat aanbod incidenteel. Zo is daar bijvoorbeeld een fraaie live-dvd van de Griekse zanger en liedjesschrijver Makis Seviloglou, vorig jaar opgenomen in theater Lux in Nijmegen. Hij was hier om zijn jongste, ook al in Nederland opgenomen cd ANCHORS te promoten. Dat vormde voor een enthousiast publiek de ideale gelegenheid kennis te maken met een stel Griekse rasmuzikanten. De vocale hoofdrollen waren voor Seviloglou , zichzelf begeleidend op de tzouras, en zangeres Maria Papanikolaou, die nog eens onderstreepte dat haar deelname op diverse albums van Sokratis Malamas geen toeval is. Violist Thanos Giouletzis, bekend van de begeleidingsgroep van diva Xaris Alexiou, de superieure accordeonist Thanos Stavridis en voormalig jazzpianist Giorgos Tzoukas maakten het optreden tot een waar festijn.
Koos Gijsman, DE HEAVEN (2011)

Recensie van de CD ANCHORS in het tweemaandelijkse popmagazine Heaven.

Recensie van de CD ANCHORS op de website  Karla's wereldmuziek

‘Anchors’ is het tweede album van Makis Seviloglou, een Griekse zanger/componist, die hier nog onbekend is maar door zijn Nederlandse platenfirma alvast met superlatieven overladen wordt. Gevaarlijk natuurlijk, vermits de verwachtingen van de luisteraar op die manier eveneens overspannen geraken.Makis Seviloglou groeide op in Kozani, een stad in Noord-Griekenland. Daar begon de muziek voor hem als een hobby, terwijl hij nog als archeoloog werkzaam was. Maar hij werd opgemerkt door Haris Alexiou, die zijn nummer ‘Tha Megalonoume Mazi ‘ gebruikte op haar album Os Tin Akri Tou Ouranou Sou (2003). Daarmee ging de bal voor Makis aan het rollen, want het bleef niet bij die ene keer.Voor haar volgende album Vyssino ke neratzi (2006) stond Seviloglou in voor ongeveer de helft van de nummers. Ondertussen schreef hij ook muziek voor theaterproducties en filmdocumentaires. In 2008 presenteert Makis Seviloglou zijn eerste eigen cd Glyko Methysi (zoete dronkenschap) in Athene. De diva is daarbij aanwezig, net als Dimitris Mitropanos, want beide beroemdheden verleenden hun medewerking aan het album. Met een dergelijke steun in de rug, zou je verwachten dat deze jonge artiest echt gelanceerd is, maar zo eenvoudig is het blijkbaar toch niet. Niet alleen is de concurrentie binnen het spectrum van de Griekse populaire muziek enorm, Makis Seviloglou heeft ook een eigen stijl, die een aantal luisteraars in Griekenland minder ziet zitten. De manier waarop hij als een soort singer-songwriter traditionele muziek uit zijn streek niet alleen combineert met populaire Griekse muziek (Laiko) maar ook met jazz en westerse ballads wijkt te fel af van de norm. Gelukkig kruist de Nederlandse muzikant Wout Pennings zijn weg. Hij haalt Makis naar Nederland om een tweede album op te nemen.
Anchors verschijnt in de loop van 2010 bij het Nederlandse label Coast to coast. Makis Seviloglou begeleidt zichzelf op verschillende tokkelinstrumenten (8-snarige citharone, akoestische gitaar, bouzouki en tzouras). Verder komen we een indrukwekkend lijstje klasse muzikanten tegen op het album, waaronder Dimitris Mistakidis (akoestische gitaren, luit, contrabas), die we onlangs nog in het Zuiderpershuis bezig zagen met zijn eigen groep Apsilies. Ook Kiriakos Gouventas (violen) is van de partij. Hem konden we begin 2011 nog bewonderen in het gezelschap van Solon Lekkas bij Art Base.
Het moet gezegd worden, de veertien composities op ‘Anchors’ zijn allemaal sterk en bovendien is er variatie troef. Een te bonte mix van stijlen kan een plaat stuurloos maken, maar de fijngevoelige arrangementen maken er toch een coherent geheel van. Het album gaat van start met een opeenvolging van vier midtempo stukken ('Εγώ το διάλεξα', 'Βυθός', 'Μια φλέβα που χτυπά' en Άγκυρες') waarin het warme timbre van Makis op zijn best uit de verf komt. Deze nummers klinken onmiskenbaar Grieks. Vooral de heftige, emotionele passages tijdens 'Βυθός' (
hier te beluisteren) en titelsong Άγκυρες' (met een refrein dat de intensiteit van Bosnische sevdah oproept) zorgen voor kippenvel. 'Μια φλέβα που χτυπά' wordt alleen even ontsierd door de lichtjes gezwollen instrumentale outtro. Tijdens het met een bluesy piano gelardeerde Όνειρο φυλαγμένο' gaat het een beetje richting kleinkunst à la Kris De Bruyne en terwijl Makis in 'Πόσο σ' αγάπησα μετρώ' op parlando overschakelt, meandert het nummer rustig verder met behulp van Dire Straits achtig gitaarwerk. Nog altijd niet mis, maar minder beklijvend. Dan volgt met 'Κορμί καράβι' opnieuw een hoogtepunt, een knappe melodie ingebed in ritmische rebetiko accenten. In Έρωτας σαν μήνας Μάρτης', het enige snelle nummer, worden we getrakteerd op een speelse ‘Django Reinhardt & Paolo Conte goes Balkan’ mix waarna de dromerige ballad 'Ποιός τον κόσμο τον ορίζει' eerder op maat van een zangeres zoals Melina Kana geschreven lijkt. De cd opent niet alleen heel sterk, maar ook op het eind mogen we nog genieten van een vijftal toppers. Zo is 'Σ' ένα δέντρο' (hier te beluisteren) pure, ruwe rebetiko eerste klas terwijl we in 'Του Δρίνου το γεφύρι' gewoon een frisse, vanzelfsprekende radiovriendelijke deun herkennen die lang in het hoofd blijft hangen. Haris Alexiou komt niet meer in beeld, maar de jonge Maria Papanikolaou doet het minstens even goed in 'Στη ζεστή σου την αγκάλη', een vintage Grieks nummer in de stijl zoals we die kennen van de allerbeste ‘rebetiko meets laiko’ traditie. Deze veelbelovende zangeres is vooral bekend omwille van haar samenwerking met Sokratis Malamas. Het intiem epische 'Νόνα' en de filmische instrumental 'Ταξίδια πο' ronden dit zeer geslaagd album af. En jawel, de ‘Yassou’ sfeer zit er helemaal in!

Makis Seviloglou wordt dankzij ‘Anchors’ terecht binnengeloodst in de internationale wereldmuziekmarkt. Op woensdag 25 april 2012 (nog even geduld dus) treedt hij op in
De Roma (Borgerhout). Geniet hier alvast van de titelsong in live uitvoering plus een korte voorstelling van de dvd die vorig jaar tijdens een tournee in Nederland opgenomen werd.

Recensie van de CD ANCHORS in de Leeuwarder Courant